Aktuelt

Fem tips til bedre digitale presentasjoner

Hero Primary Image

Koronaviruset har åpnet øynene våre for en verden av digitale kommunikasjonsmuligheter. Mange virksomheter planlegger nå å avholde kvartalspresentasjoner, selskapsoppdateringer og faglige seminarer over nett. Skal vi tro ekspertene, vil vi antakelig fortsette med de digitale møteplassene også på andre siden av pandemien, nå som vi har lært oss hvor effektivt det kan gjøres.

For ja, en digital presentasjon kan faktisk være minst like virkningsfull som et fysisk møte. Og nå er det er viktigere enn noen gang at vi gjennomfører de møtene som kan lar seg gjøre over nett. Vi trenger å ta vare på de gode diskusjonene og fylle på med motivasjon og inspirasjon. Men for å få til dette må du ikke undervurdere hva som kreves av deg og presentasjonen din.

Flere av disse rådene gjelder selvfølgelig også “vanlige”, fysiske presentasjoner. Men rådene er ekstra viktige når du vil nå gjennom med budskapet ditt på nett.

For husk: Skjermene er små, det er lett å bli distrahert, og oppmerksomheten synker mye raskere enn ved en fysisk presentasjon. I tillegg stiger kravene til kvalitet og god gjennomføring i takt med at flere og flere tar i bruk de digitale løsningene.

 

Så, her er de fem viktigste rådene du bør tenke på når du planlegger din neste digitale presentasjon:

1: Det er du som forteller historien. Ikke la lysbildene ta overhånd.
Den muntlige fremføringen din bærer historien. Derfor bør stemmen din være i fokus. Lysbildene skal du kun bruke for å støtte opp om budskapet ditt og eventuelt illustrere det du har å fortelle.

2: Hold det kort!
Publikummet ditt sitter kanskje nå på hjemmekontor, med alle de distraksjonene det innebærer. Lista er betydelig lavere for å sjekke e-post eller tømme oppvaskmaskinen samtidig som du snakker. Hold det kort og godt, så beholder du publikumet ditt lenger.

3: Hold det enkelt, og husk at de færreste klarer å lese og lytte samtidig.
Ikke avled seeren med lysbilder fulle av tekst, lange oppramsende lister eller kompliserte og forvirrende figurer. Blir vi presentert for mye informasjon mister vi konsentrasjonen, og faller av resonnementet ditt.

4: Bruk flere lysbilder og del opp budskapet.
For å holde på fokus over nett trenger du et høyere aktivitetsnivå på lysbildene enn ellers. Det løser du enkelt ved for å eksempel dele opp budskapene i flere lysbilder, bruke gode illustrasjoner eller visuelt utheve de delene du snakker om.

5: Tenk gjennom fargebruk og størrelsesforhold.
Ikke glem at publikummet ditt nå sitter foran små skjermer med varierende kvalitet og lysstyrker. Tekststørrelsen, fargene og grafene du vanligvis bruker kan være svært vanskelig å se nå. Du bør derfor være overtydelig og bruke stor skriftstørrelse, klare kontraster i fargene, og enkle bilder og illustrasjoner. Ved behov for mer informasjon, kan du alltids sende det ut i etterkant.

I tillegg må du ikke glemme å øve! Å holde en presentasjon over nett er noe ganske annet enn i virkeligheten. Du trenger en god del trening for at alt skal sitte som det skal og at du virker komfortabel. Kjør gjennom presentasjonen og de tekniske funksjonene med en kollega eller noen andre, og forsikre deg om at alt fungerer som det skal.

Lykke til!

Skrevet av Sara Wedul Gundersen
konsulent, Corporate Communications