På denne dag – Norges første offentlige jernbane

På denne dag i 1854 ble Norges første offentlige jernbane åpnet mellom Oslo og Eidsvoll.

På 1840-tallet var det en voldsom børsboom i britiske jernbaneaksjer som i ettertid fikk navnet «railway mania». Det var i kjølvannet av denne manien at et britisk-norsk konsortium ble etablert for å bygge Norsk Hoved-Jernbane, eller Norwegian Trunk Railway på engelsk.

Aksjetegningen begynte i 1850, og byggingen av den 68 kilometer lange banen tok til året etter.

Prosjektleder for utbyggingen var britiske Robert Stephenson, som sammen med faren George hadde dominert jernbaneutviklingen i hjemlandet.

I 1859 kom Stephenson tilbake til Oslo for å motta St. Olavs orden for sitt arbeid. Under den etterfølgende festen fikk han akutte mageproblemer og måtte trekke seg tilbake. Han døde kort tid etter.

Staten hadde stor grad av kontroll over Hovedbanen helt fra starten, og i 1926 ble den en del av Norges Statsbaner. Banen har hatt dobbeltspor mellom Oslo og Lillestrøm fra 1904, og den samme strekningen ble elektrifisert i 1927. I 1953 ble hele banen elektrisk. Hovedbanen eksisterer fortsatt, men i dag går mesteparten av trafikken på strekningen på Gardermobanen, som i stor grad løper parallelt.

CC ønsker alle kunder, kontakter og venner en historisk toghelg.

Ellers fortsetter CC å vokse, og vi ser etter kommunikasjonstalenter: CC søker ny konsulent

Hver fredag sender Corporate Communications en hilsen til kunder og kontakter. Vi tar et tilbakeblikk på historien, med vekt på slikt som vi synes er spennende: politikk, næringsliv, kommunikasjon. Hvis du ønsker å motta denne på e-post, gi oss beskjed på: nyhetsbrev@corpcom.no, eller meld deg på nederst på siden. 

 

 

Besøksadresse: Kavringen brygge 2, 0252 Oslo

Tel: +47 23 89 89 30 

Postadresse: Kavringen brygge 2, 0252 Oslo

Organisasjonsnummer: 996 379 183