På denne dag i 1980 lanserte Ted Turner (bildet) TV-kanalen CNN med disse ordene:

«Barring satellite problems, we won't be signing off until the world ends. We'll be on, and we will cover the end of the world, live, and that will be our last event. … When the end of the world comes, we'll play «Nearer My God to Thee» before we sign off.»

I 1963 overtok 24-årige Ted Turner et familieeid utendørsreklameselskap da faren døde. Dette ble grunnlaget for et globalt mediekonglomerat, og CNN ble flaggskipet.

Utover 1970-tallet ble TV-verdenen endret av to teknologier: kabel-TV og satellittoverføring, og Turner grep muligheten som åpnet seg til å etablere en 24-timers nyhetskanal.

CNN gjorde nyhetsstrømmen kontinuerlig, en utvikling som ble forsterket av internett på 1990-tallet. Tidligere hadde nyhetsdøgnet hatt et klart mønster, primært styrt av avisenes trykkefrister og kveldens nyhetssendinger på TV.

Det store gjennombruddet for CNN kom under gulfkrigen i 1991, da kanalen, som den eneste, dekket det amerikanske luftangrepet på Bagdad direkte og kontinuerlig.

Utover 1990-tallet økte konkurransen fra kanaler som MSNBC og Fox News, med tydeligere politisk profil, men CNN er fortsatt en ledende nyhetsaktør i USA og i verden.

PS: I 2009 dukket det opp en video som angivelig var merket som «TURNER DOOMSDAY VIDEO – HFR [hold for release] till end of the world confirmed» i CNNs videolager. Videoen viser et orkester som spiller «Nearer My God to Thee». Den er så langt – heldigvis, får vi si – ikke vist på CNN, men du kan se den på YouTube.

CC ønsker alle kunder, kontakter og venner en historisk helg med 24-timers dekning.

Hver fredag sender Corporate Communications en hilsen til kunder og kontakter. Vi tar et tilbakeblikk på historien, med vekt på slikt som vi synes er spennende: politikk, næringsliv, kommunikasjon. Hvis du ønsker å motta denne på e-post, gi oss beskjed på: nyhetsbrev@corpcom.no, eller meld deg på nederst på siden.